Douane wil alle containers in Antwerpse haven screenen

De douane onderzoekt in de strijd tegen wapens en drugs of het mogelijk is om in de haven van Antwerpen alle containers op de terminals te screenen. Dat kondigt administrateur-generaal Kristian Vanderwaeren aan in Knack.

<...>

In het Stroomplan wordt ook een betere screening aangekondigd voor het havenpersoneel. Maar of dat voor een compleet waterdichte haven zal zorgen? 'Een terminal is een levend organisme, waar dagelijks honderden chauffeurs en bezoekers in- en uitrijden', zegt Johan Claes van de Belgian New Fruit Wharf. 'Smokkelaars zijn de grootste logistieke specialisten die er rondlopen, ' zo vult Kris Neyens van het Vlaams instituut voor Logistiek aan. 'Ze weten precies op welke plek van de keten ze moeten ingrijpen.' Toch gelooft zowel Claes als Neyens dat er op het vlak van beveiliging nog veel verbetering mogelijk is. Beiden wijzen daarvoor in de richting van de blockchaintechnologie. Neyens: 'Een chauffeur die een container wil oppikken, heeft daar vandaag een pasje met een pincode voor nodig. Maar zodra hij die heeft, kan hij bij wijze van spreken doen wat hij wil. De Antwerpse start-up T-Mining werkt aan een systeem dat, met behulp van blockchaintechnologie, de hele keten beveiligt en het risico op fraude tot een minimum beperkt. In de sector wordt hier bijzonder veel van verwacht.'

PressT-Mining